Translate

lördag 18 februari 2006

De gamla Hallarna i Paris. Les Halles.






































Paris´ gamla saluhallar i centrala Paris flyttades i början av 1970-talet till Rungis utanför Paris. Men jag hann uppleva de gamla Hallarna innan de revs och det var oförglömligt. 

Jag har tittat lite på historien runt dessa hallar och det här var vad jag hittade. 

 "I 800 år pågick marknaden på samma plats i 1:a arrondissementet i Paris. Napoleon III gav arkitekten Baltard uppdraget att uppföra hallarna som alltsedan dess försåg parisarna med kött, fisk och grönsaker. Klockan två på morgonen var slaktaren redo att börja dagens arbete. Hans nedfläckade vita rock blandades av blod och svett. På de starka axlarna bar han djurkropparna från bilen in till hallarna innan han började det blodiga arbetet med att stycka djurkropparna. Den närliggande restaurangen Le Patron hade nära till sina entrecoter...." 

 I Paris hallar fanns även fula fiskar, röda fiskar, tonfisk, makrill, havskräftor, krabbor och andra delikatesser med klor. Musslor och ostron. En jättelik bouillabaisse bland alla grönsaker.

En av slaktarna från år 1969 såg ut som ovan. En vänlig man som gärna bjöd in morgontidiga varelser till Hallarnas värme. Vi besökte Hallarna ofta under min tid i Paris och jag minns särskilt den goda löksoppan som serverades ur stora kantiner. Det var den godaste löksoppa jag någonsin ätit. 

Frid vare med les Halles och den vänlige slaktaren!

1 kommentar:

Anonym sa...

Paris gamla hallar känner jag igen från böcker och film. Så du har gått där och upplevt dofterna och stämningarna och provsmakat delikatesser?
Vilket underbart minne från Paris!