Translate

söndag 17 september 2006

Gästböckerna från hotell Gästis i Näsåker del 1

Konstnären och skulptören Fredrik Frisendahl, född i Näsåker, skapare av skulpturen "Timmerflottare" i Sollefteå.

http://smulansblog.blogspot.se/2007/02/den-gamla-gstboken.html


Karin hade för en tid sedan ett inlägg i sin blogg om det gamla Gästis i Näsåker. "Gästis" var ett gammalt anrikt hotell som numera är rivet. Hotellet ägdes av Svea och Thure Tenglund och var på sin tid ett centrum för 40- och 50-talets hotellverksamhet i Näsåker. Många artister och konstnärer tog in på Gästis. Ägarna, som själva var konstintresserade, stödde många gånger ekonomiskt de konstnärer som kom till Näsåker för att måla. Många konstnärer kom till Näsåker på 1940-talet för att måla av Nämforsen innan forsen försvann för ett kraftverk.


Konstnären Edvard Bechteler 1890-1983. http://smulansblog.blogspot.se/2006/09/ur-gstboken.html


För några år sedan besökte jag en utställning i Näsåker som, om jag minns rätt, var en samling av bland annat den konstsamling som funnits på hotell Gästis. Jag minns att det fanns även ett par gamla gästböcker från Gästis som fångade mitt intresse. Jag hittade många intressanta namn och teckningar i gästböckerna av kända och mindre kända konstnärer och artister. Jag påmindes om utställningen och gästböckerna när Karin berättade om Gästis på sin blogg. Karin tyckte att det lät intressant med gästböckerna och tog kontakt med en släkting till Thure Tenglund som äger gästböckerna idag. Via kulturintendent Jan Molander i Sollefteå har vi fått ett tiotal kopior av de inlägg som finns i gästboken och jag har fått lov att visa några av dessa rariteter på min blogg.

Del 2: http://smulansblog.blogspot.se/2006/09/frn-gstis-gstbok.html

Tack Karin, Hans och Jan!

Mer om familjen Frisendahl.

2 kommentarer:

Karin W. sa...

Varsågod, Smulan! Jag är bara nöjd över att jag skickade över bilderna till dig.

Anonym sa...

Vist katten, det är jag 1950. Jan Erik Frisendahl