Translate

tisdag 20 februari 2007

Den gamla gästboken J-E Frisendahl

Jan Erik Frisendahl 1950. Prästnipan i Näsåker.

För en tid sedan visade jag teckningar och inlägg ur en gästbok från gamla Gästis i Näsåker. En av teckningarna i den gamla gästboken var undertecknat av Jan Erik Frisendahl. Jag funderade så smått vem han var och nu vet jag!

Jan Erik Frisendahl,  som skrev och tecknade så fint i den gamla gästboken,  har hört av sig till mig. Han skickade detta vackra foto från Näsåker anno 1950. Vad jag förstår är det Jan Erik själv som är avporträtterad på Prästnipan i Näsåker. Motivet för hans målning är förstås den vackra Nämforsen i Ångermanälven.

Ett varmt tack för fotot och för att Du hörde av Dig, Jan Erik!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Anita. Min far var Fredrik som skapade timmerflottarmonumentet i Sollefteå.1950 hade jag s.k vistelsestipendium hos Thure och Svea på Gästis.Senast jag var i Näsåker var 1988 med min fars aska för jordfästning.1950 stängdes ibland tillflödet så det bildades små "sjöar" där man kunde plocka lax med händerna.(Hoppas detta fungerar, dator är för mig en gåta. Jan Erik Frisendahl

Anonym sa...

Jan Erik! Tack för Ditt svar! Jag anade nästan att Du var son till Fredrik F.

Det var länge sedan nu man kunde fiska lax med händerna...:), men jag vet att det var möjligt förr. Laxbäcken finns kvar i alla fall- fast idag är den torrlagd.

Jag önskar Dig allt gott!
Anita

Anonym sa...

Fantastisk. Denna maskin är en underverk- tänk att få kontakt med konstnären så här genom luften!
Det är magi:)

Tack för länken också - har läst även den med intresse. Så bra med en sida man kan leta på och läsa om olika konstnärer.

Kram