Translate

torsdag 28 februari 2008

Fam. Fabian Fängström Härnön Resele

Två bröder från Fängsjö, Fabian och Viktor Fängström med familjer, bodde i den lilla skogsbyn  Härnön i Resele från början av 1920-talet och fram till slutet av 1940-talet. När familjerna flyttade från Härnön dog byn ut och idag används husen som jaktstuga och fritidshus. Viktor Fängström med familj bodde på närliggande Rössjöberget , medan brodern Fabian och hans familj bodde i det hus som finns på bilden längst ner. (Huset används numera som jaktstuga)

Fabian Fängström (1896-1975) och hans hustru Helfrid f. Thor (1903-1976) med familj flyttade från Härnön i slutet av 1940-talet till Hallviken, Hammerdals sn, Jämtland. Familjen fick åtta barn.

Mer om Härnön

Mer om Rössjöberget.

Fam. Fabian Fängström Härnön, Resele.

Fabian Fängström (1896-1975) och Helfrid f. Thor (1903-1976) med familj på Härnön. Familjen flyttade 1947 till Hallviken, Hammerdals sn, Jämtland. Familjen fick åtta barn, fem söner och tre döttrar.


Fabian och Helfrids fem söner. Fotot har jag fått av en ättling till familjen. Tack!



Ett foto från 1907.  Härnön  med en mängd timmerkörare framför huset.  Fotot har jag fått låna av Harriet Boman som skriver:  "Jag har intresserat mig för Härnön eftersom farmors moster Sara Lisa Söderqvist bodde där innan Fabian Fängström flyttade dit. Vad jag har fått berättat så var Sara Lisas man Erik Olof Nilsson födorådstagare ett antal år hos Fabian Fängström. Det är cirka 20 personer på kortet förutom Erik Olof Nilsson och Sara Lisa med barn. Jag har tyvärr inte namn på alla personer men de flesta är från Tannflo."

1. August Jonsson f 1889 Sörtannflo 2. Erik Nilsson 3.? 4. Daniel Flodström f 1878 Holme 5. Nils Andersson Sörtannflo 6. ? 7. ? 8. ? 9. Per E Nordström 10. A. Östman 11. Maria Nilsson 12. Alfred Bengtsson 13. ? 14. Oskar Nilsson 15. Faktor Lövengren 16. Fru Nilsson 17. Erik Olof Nilsson 18. Jonas Petter Persson f 1877 Sörtannflo 19. Abbe Jonsson 20. Johan Nordström 21. O.A Moström 22. Petrus Nordin ? f 1890 Mo 23. ? 24. Kalle Wiklund f 1861 Sörtannflo 25. Viktor Nordin 26. Ecke Nordström 27 ? 28. O.P Sundelin f 1865 Norrtannflo


4 kommentarer:

Karin W. sa...

Smulan, jag minns faktiskt när du ställde en fråga om Fabian Fängström, Hallen, på Anbytarforum.
En snabb koll ... det är snart på dagen fyra år sedan. Jag skickade ett mail till dig då.

Anonym sa...

Jag minns Karin!:)
Jag fick senare kontakt med ett barn eller barnbarn till Fabian som skickade mig mycket information och gamla kort på familjen.

Sol och mycket snö i Omsjö,
Smulan

Pia sa...

Viktor och Maria Fängström flyttade från Härnön när min mor skulle börja skolan hon är yngst av sju döttrar och är född -41 så dom flyttade under sommaren innan ner till Höven i Resele där nu min moster Elise Fängström bor.

smulan sa...

Hej Pia! Du kanske har läst om Rössjöberget där Viktor och Maria Fängström bodde?

http://smulansblog.blogspot.com/2007/03/rssjberget.html