Translate

fredag 2 januari 2009

Paris 1969 - tänk, vad tiden går... Juliette Gréco





Christina berättar i sin blogg om sin tid i Nice Frankrike i början av 1970-talet, och då påmindes jag om min tid i Paris 1969. Jag läste franska där några månader och livet hade just börjat på riktigt. Det blev en helt underbar och rolig period i mitt liv!

För precis 40 år sedan - nyåret 1969 - hörde jag och min vän Juliette Gréco sjunga på Theatre de la Ville i Paris. Det blev en fantastisk kväll och ett fint minne som jag minns med stor glädje. Jag tog ett foto i smyg av Juliette Gréco och hennes orkester och så här blev det! Mer om detta här.

Flera bilder...



Vid Seine

Jag "lekte" reporter: Vad anser ni om politiken i Mellersta Östern..?

 
Boucher i Les Halles

Jag hann uppleva Hallarna, Les Halles, i Paris. I Hallarna kunde man äta den allra underbaraste löksoppa som ständigt stod kokande i stora kittlar. Mycket tidigt varje morgon hade slaktarna ett drygt arbete med att stycka kött. I Hallarna fanns också fiskar av alla de slag, havskräftor, krabbor och andra delikatesser med klor. Musslor och ostron. Och en jättelik bouillabaisse av alla sorts grönsaker.

Hallarna flyttades i början av 1970-talet till Rungis utanför Paris. En av slaktarna av år 1969 såg ut så här. En vänlig man som gärna bjöd in morgontidiga varelser till Hallarnas värme. Frid vare med Les Halles och den vänlige slaktaren!


12 kommentarer:

Anonym sa...

Så kul att läsa om dina och Christinas franska sextiotalsminnen. Det har jag också och de har ju nu resulterat i att jag bytt liv. Och sitter på min gamla skärgårdsö i underbar vintersol men ändå längtar hem till mitt nya franska hemma!

Något händer nog med en när man drabbas av La France i unga år.

Inkan© sa...

mmmm.... Bilden av dig(?) vid Seine är helt enkelt underbar!

God fortsättning på det nya året _ jag ser att du nu varit ute med skidorna och njutit. Så härligt!
Jag vaknade av att jag frös i morse: -10 helt plötsligt och utan förvarning. Vi som mest haft omkring 0 de senaste två månaderna. Marken är dock grön.

Christina sa...

Åh, vad det är härligt med sv/v bilder...och speciellt från Paris!
Vad jag avundas dig som upplevde Hallarna innan området revs. Jag missade det, det var bara en stor grop när jag kom till Paris första ggn.

Anita sa...

Monet! Det var Christina som inspirerade mig att leta efter de gamla parisbilderna! :) Jag har tittat in på din blogg och sett att du flyttat till La France. Härligt! Allt gott önskar jag dig och - Bonne Annee!

Inkan! Kortet från bokhandeln "Shakespeare and Company" glömde jag! Den underbara bokhandeln du vet... :)

Christina! Ja, jag är glad att jag fick uppleva Les Halles. Miljön och stämningen där inne var så speciell. Och löksoppan var helt otroligt god!

Christina sa...

Åh, jag har en sån himla bra bild från 70-talet, på han som drev "Shakespeare and Company", sv/v...men var har jag den?
Vilket ställe!!!
Du får mig att vilja djupdyka i mina arkivskåp :)


Är den vackra unga flickan med långt hår du?

Anonym sa...

Christina! Va´ kul om du hittar och visar kortet från S&C, Kristina! Få se om jag hittar mitt..
Sista frågan; oui.

Christina sa...

Åh, så vacker du var och måste vara fortfarande!

Inkan© sa...

Ja den bokhandeln har jag minnen från och böcker... med stämplar i
och Hemmingway och A Moveable feast och gröna ögon, svarta baskrar, Juliette och jag studerade Sartré, blev besviken - men lärde mig göra löksoppa och dricka rött....

Och Smulan är hur vacker som helst -det vet jag som träffat henne några gånger... och hon har något fransyskt över sig mitt i allt som är fjälläventyraren.

Anonym sa...

Christina! Hmm..

Inkan! Hur mycket vill du låna...? :)

Christina sa...

Smulan, jag hittar inte fotot på Shakespeare and Company, attans också!
Det kan säkert ligga i någon ouppackad flyttkartong :(

Kinna Jonsson sa...

Vilka underbara bilder och vad häftigt att du var där i slutet av 60-talet. Jag skulle gärna bytt plats med dig för att få se hallarna när de fanns i hjärtat av Paris.

Anonym sa...

Kinna! Va´kul att du hittade hit igen! Jag kommenterade en gång ett franskt recept på löksoppa (?) på din blogg, om jag inte minns fel.
Ja, Hallarna var en underbar plats. Synd att det flyttades. Idag tror jag att det står ett museum på den gamla hallplatsen i Paris. (1:a arrondissementet)