Translate

söndag 26 september 2010

Gamla kort från Stugusjön

Jag har fått ett par intressanta kort av en läsare. Tack Dan Olof! Dan Olofs hustru Ragnhild har rötter till Stugusjön på sin mormors sida, Alma Karolina Nord f. 1879, och korten har anknytning till denna by.

Här är Ragnhilds rötter till Stugusjön:

1. Alma Karolina Nord född 1879 i Höfven, Resele gift med Erik Johan Tängdén f 1864 i Tängsta Resele.

2. Almas mor hette Thilda Dorotea Eriksdotter f 1854 i Höven, Resele (gift med Jonas Nord f 1838 Brunflo)

3. Almas morföräldrar: Erik Olof Persson f 1811 i Stugusjön, Resele och Anna Helena Persdotter f 1819 i Tängsta, Resele. (se kort)

4. Almas mormors föräldrar: Per Persson född 1772 i Stugusjön, Resele gift med Stina Jakobsdotter f 1775 i Omsjö, Ådals-Liden.

5. Almas mormors farfar: Per Persson f ca 1742, nybyggare i Stugusjön, Resele.



Erik Olof Persson f 1811 i Stugusjön, Resele ohh Anna Helena Persdotter f 1819 i Tängsta, Resele. Pojken okänd.


Ett besök i Stugusjö kring 1952 Längst fram från vänster Therése Josephson, Mats J Josephson, Hanna Nord, Tora Östin, Karin Örtkvist (Tängdén), Göta Tängdén. 2:a raden från vänster Gösta Josephson, Tekla Nord. Längst bak Anna Tängdén och Gunnar Örtkvist
Jämför gärna kortet ovan med ett av korten i den här länken om Stugusjön. Man kan se att det är samma hus på båda korten. Alma Nords förfäder bodde dock aldrig i detta hus utan med största sannolikhet på gård nr 3 som finns beskrivet på en karta i samma länk.

Ett varmt tack Dan Olof för att Du skickade mig korten!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hejsan! Ragnhilds mamma Theresia och min mormor Vega var tremänningar, båda är födda Tängdén.
Skulle vara roligt att komma i kontakt med Ragnhild och kanske få veta lite om min gammelmormor Hulda Kristina f.Eriksson gift med Per-Erik Tängdén från Resele.
Jag vet inte mycket ens om min mormor Vega eftersom min mamma inte växte upp där.
Kram Sussi

kickilina sa...

Tora Östin och hennes syster bodde i ett hus på våran gård under många år. Huset står kvar och är ett gult rappat hus, med en tämligen sliten träbro.

Hon bodde ensam under den tid jag minns henne, då systern dog innan vi flyttade upp till mina morföräldrar, och hon hämtade vatten inne i vårat stall.. använde utedasset i ladugården och hade inget avlopp inne i huset alls.

Min morfar hette Otto Eriksson, och mormor Anna f. Gradin :)